Krafttag för årsrika.

Större inflytande. Införa LOV i Ystad.

Genom ”lagen om valfrihet” LOV får äldre större inflytande över hemtjänsten och ökad valfrihet i äldreomsorgen.
Utveckla valfriheten på områden där den inte finns idag, t ex mat och färdtjänst.

Olika former av boenden

Vi vill prioritera byggandet av fler

Trygghetsboenden – tilllgängliga lägenheter med gemensamma utrymmen för sällskap och umgänge, matsal och värdinna/värd. Åldersgräns 70 år. Ingen biståndsbedömning.  Denna boendeform överbryggar glappet mellan vanligt boende och särskilda boenden med heldygnsomsorg.

Ev. vård- och omsorgsbehov ges av kommunen eller landstinget som i vanligt eget boende.

Fler lägenheter i ”särskilt boende” med vård och omsorg dygnet runt kommer självklart även att behövas.

Liberalerna i Ystad satsar på ett måltidslyft med vällagad mat som äts i sällskap med andra.

Det krävs ett måltidslyft

Mat och måltider måste ses som strategiska och centrala delar i omsorgen.Tre förslag på hur undernäring bland äldre i Ystad ska minskas:

• Lagadmatgaranti,
  • Måltidsvänner
  • Möjlighet att äta på skolorna efter elevernas lunch
  • På sikt vill vi införa lagadmat-garanti så att äldre får hjälp med hemlagad mat. Vi vill också att RUT-avdraget ska utvecklas till att omfatta matlagning – en mattjänst för äldre helt enkelt.

Vi vill att varningssignaler på undernäring så tidigt som möjligt upptäcks. Om halva portionen blir kvar på tallriken hjälper det inte hur näringsrik maten är.

Liberalerna i Ystad satsar på ett måltidslyft med vällagad mat som äts i sällskap med andra!

På sikt vill vi att en lagad-mat-garanti ska införas så att årsrika får hjälp med hemlagad mat

Ensamhet

Vi anser att det är angeläget att ge årsrika en bättre och trivsammare tillvaro. Det kan ske bla genom att vi ser över lagar och regler och skapar förutsättningar för social samvaro. Ensamheten skadar vår hälsa. Därför behöver fler trygghetsboenden byggas. Sociala behov borde vägas in i bedömningen när någon behöver äldreomsorg.