Mer välfärd utan högre skatter

Liberalerna i Ystad prioriterar de kommunala kärnverksamheterna; vård, skola och omsorg. För att klara det krävs framtidstro, fler jobb i näringslivet och en effektiv kommunal organisation. Vi vill göra en genomgripande översyn av de kommunala verksamheterna i Ystad inklusive de kommunala bolagen. Varje sparad krona ger mer välfärd.

Skolan: Skolan först. Allt börjar med en riktigt bra skola. Liberalerna är och har
alltid varit skolpartiet. Det ska vi fortsätta vara.

Äldre: I liberalernas Ystad byggs fler trygghetsboenden. Det ger valfrihet med moderna, tillgängliga lägenheter, gemensamma utrymmen för sällskap och umgänge, matsal och värdar. Vi vill också införa en lagad-mat-garanti så äldre
kan få hjälp med hemlagad mat i sina bostäder och införa LOV som ger viktig valfrihet.

Företagande: Ystad behöver fler skattebetalare, inte högre skatter. Liberalerna
vill göra Ystad till den bästa kommunen för företagande. Vi vill minska krånglet och införa ”Rättviksmodellen” för en bättre dialog med företagen i bland annat tillsynsärenden . Hamnen är en viktig del av Ystad.

Hamnstaden: Hamnstaden är viktig för Ystads långsiktiga utveckling. Genom Hamnstaden får vi tillgång till havet med nya mötesplatser för alla. Vi välkomnar en modern arkitektur som tar hänsyn till vår unika stadskäma.

Kultur: Kulturellt intresse skapas i unga år. Kultur riktad till barn och ungdomar är därför extra viktig och vi vill ha en bildkonstskola för barn på Kulturmuseet. Vi vill också synliggöra de många fornlämningar som finns i kommunen.