Liberalerna Ystad i valteknisk samverkan med M, KD och SD. Vad innebär det?

Fredag 23 november 2018

Här får du svar på de vanligaste frågorna.

Varför väljer L en valteknisk samverkan med vår huvudmotståndare SD? Vi gör det för att driva Allians-politik i Ystad tillsammans med M och KD. Valresultatet visar på två tydliga förlorare i S och MP och att väljarna vill ha ett maktskifte. C valde ju att ansluta sig till S, V och MP som också har en valteknisk samverkan.

Vad innebär en valteknisk samverkan?

Det är enbart matematik för att fördela platser i nämnder och styrelser. På det här sättet får vi Liberalerna, M och KD alla ordförande och 1:e vice ordförande posterna och även fler övriga poster i nämnder och styrelser.

Vinner inte SD också på detta?

Nej, en förutsättning för att vi ska delta i valteknisk samverkan är att SD inte får fler eller tyngre poster än vad valresultatet ger dem.

M, KD och L har 16 mandat. Hur ska ni få majoritet utan att göra upp med SD?

Vi kommer att driva Allians-politik och de som vill stödja våra förslag är välkomna att göra det. Vi kommer inte att ge SD något inflytande över vår politik. Det gör att vi säkert kommer att förlora ett antal omröstningar där SD ansluter sig till S/V/C/ MP men det är vi beredda på.

Varför väljer ni inte att samarbeta med hela Alliansen dvs även C?

Det fanns en överenskommelse med C om att bilda ett Allians-styre med L, M, KD och C. Efter några dagar valde C att gå ifrån överenskommelsen och ansluta sig till S, V och MP. Det gör oss till det enda partiet för Liberala väljare som vill ha ett Allians-styre nu och vid valet 2022.